Przedszkole nr 8

im. Św. Jana Pawła II Sióstr Serafitek w Oświęcimiu
Tel.: +48 33 842 33 20
przedsznr8@bielsko.opoka.org.pl

Grupa Słoneczek

"Nasze przedszkole jest najlepsze na świecie, ale o tym przecież wszyscy dobrze wiecie. Jest ono piękne i kolorowe, i naprawdę wyjątkowe". Hej- to my- średniaki.Jesteśmy bardzo żywiołowi i pełni energii, pozostajemy w nieustannym ruchu. Lubimy wszelkiego rodzaju gry i zabawy ruchowe w sali i w ogrodzie. Dobrze rozumiemy stawiane nam wymagania i staramy się im sprostać. Lubimy pochwały i słowa uznania. Uczymy się samodzielności i współdziałania, dokonywania wyborów i dostrzegania możliwości pójścia na kompromisy. Zapoznajemy się ze światem liczb i liter, staramy się coraz bardziej rozwijać nawyki serdecznego i kulturalnego zachowania wobec osób które są obok nas.

Maj

2022

Kwiaty rozkwitają w ciszy, pąki bezgłośnie rozchylają płatki, cudowny zapach niesie się bezszelestnie.

Tematyka kompleksowa:

Książka mój przyjaciel Baśnie, bajki i legendy Rodzina razem się trzyma Ja i moi bliscy

• poznanie wartości „mądrość”, • poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki, • zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki, • poznanie różnych rodzajów książek, • budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach, • poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie), • poznanie roli księgarni, • rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych, • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do księgarni, • rozwijanie sprawności motorycznej i tężyzny fizycznej, • poznanie sposobów zaprezentowania wiadomości zdobytych w trakcie realizacji projektu „Książka”, • rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia, • wzmacnianie więzi rodzinnych, • poznanie nazw wybranych kwiatów, • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, • doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach • kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu, • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej, • poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków, • ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie, • rozwijanie umiejętności przeliczania, • rozwijanie umiejętności językowych dzieci, • kształcenie umiejętności wykonywania prac plastycznych wg instrukcji słownej

Kiedy mija noc i dzień nastaje Zawsze mówisz mi "witaj kochanie" Po czym tulisz mnie, czule całujesz Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję Proszę otwórz serce swe Niech w nie wpadną słowa te Które Tobie teraz ja Podarować właśnie chcę Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Kiedy mija dzień i noc nastaje Mówisz miłych snów, moje kochanie Po czym tulisz mnie, czule całujesz Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję Proszę otwórz serce swe Niech w nie wpadną słowa te Które Tobie teraz ja Podarować właśnie chcę Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam. Wiesz miesiąca

Dziś, gdy święto naszych rodziców stańmy wszyscy w kole Zaśpiewajmy, głośno, pięknie na całe przedszkole Już będziemy zawsze grzeczni, mili, uśmiechnięci Więc serduszka swe składamy z kwiatami w prezencie Ustawimy się równiutko zatańczymy w koło Rodzice z nami dziś zanucą piosenkę wesołą.

Maj

2022

Kwiaty rozkwitają w ciszy, pąki bezgłośnie rozchylają płatki, cudowny zapach niesie się bezszelestnie.

Tematyka zajęć

Książka mój przyjaciel Baśnie, bajki i legendy Rodzina razem się trzyma Ja i moi bliscy

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

• poznanie wartości „mądrość”, • poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki, • zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki, • poznanie różnych rodzajów książek, • budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach, • poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie), • poznanie roli księgarni, • rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych, • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do księgarni, • rozwijanie sprawności motorycznej i tężyzny fizycznej, • poznanie sposobów zaprezentowania wiadomości zdobytych w trakcie realizacji projektu „Książka”, • rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia, • wzmacnianie więzi rodzinnych, • poznanie nazw wybranych kwiatów, • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, • doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach • kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu, • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej, • poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków, • ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie, • rozwijanie umiejętności przeliczania, • rozwijanie umiejętności językowych dzieci, • kształcenie umiejętności wykonywania prac plastycznych wg instrukcji słownej

Dziś, gdy święto naszych rodziców stańmy wszyscy w kole Zaśpiewajmy, głośno, pięknie na całe przedszkole Już będziemy zawsze grzeczni, mili, uśmiechnięci Więc serduszka swe składamy z kwiatami w prezencie Ustawimy się równiutko zatańczymy w koło Rodzice z nami dziś zanucą piosenkę wesołą.

Kiedy mija noc i dzień nastaje Zawsze mówisz mi "witaj kochanie" Po czym tulisz mnie, czule całujesz Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję Proszę otwórz serce swe Niech w nie wpadną słowa te Które Tobie teraz ja Podarować właśnie chcę Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Kiedy mija dzień i noc nastaje Mówisz miłych snów, moje kochanie Po czym tulisz mnie, czule całujesz Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję Proszę otwórz serce swe Niech w nie wpadną słowa te Które Tobie teraz ja Podarować właśnie chcę Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam Jesteś mamo skarbem mym Kocham Ciebie z całych sił Jesteś wszystkim tym co mam Wszystko Tobie jednej dam. Wiesz miesiąca

Kwiecień

2022

Zamartwianie się to zupełnie zbędny nawyk. Warto go zastąpić nowym- szukaniem dobrych rozwiązań. To konstruktywne i dużo lepsze zajęcie. Niech zbliżające się dni będą dobrym czasem przygotowania do Świąt Zmartwychwstania.

Tematyka kompleksowa:

Święta Święta biją dzwony Wielkanoc Z kulturą za pan brat Jesteśmy kulturalni

• poznanie znaczenia tradycji, • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świątecz-ny stół, • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami, • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, • poznanie zabaw matematycznych z pisankami, • poznanie budowy jajka, • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej, • budzenie zainteresowania otaczającym światem, • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy, • poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki, • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach, • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych, • budowanie wiary we własne siły, • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję, • wdrażanie do zgodnej współpracy, • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne, • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania, • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby, • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zacho-wania,, • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka, • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,

Kurka i pisanki

Zniosła kurka dziesięć jaj, co za kurka, ajajaj. Teraz głośno jajka liczy, dziś nie będzie jajecznicy, dziś nie będzie jajecznicy. Niespodziankę zrobić chce i w pisanki zmieni je. Już pędzelek kręci z piórka, bo to bardzo sprytna kurka, bo to bardzo sprytna kurka. Macha pędzlem raz i dwa, wnet pisanki piękne ma. Skrzydełkami zatrzepała, tak się cieszy kurka mała, tak się cieszy kurka mała.

Policzanka o pisankach

Wskakują pisanki w świąteczny koszyczek, a ja stoję obok i pisanki liczę. Pierwsza jest różowa, druga ma paseczki, trzecia jest zielona w czerwone kropeczki, czwarta cała w kwiatki, piąta w ładny szlaczek, a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

Kwiecień

2022

Zamartwianie się to zupełnie zbędny nawyk. Warto go zastąpić nowym- szukaniem dobrych rozwiązań. To konstruktywne i dużo lepsze zajęcie. Niech zbliżające się dni będą dobrym czasem przygotowania do Świąt Zmartwychwstania.

Tematyka zajęć

Święta Święta biją dzwony Wielkanoc Z kulturą za pan brat Jesteśmy kulturalni

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

• poznanie znaczenia tradycji, • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świątecz-ny stół, • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami, • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, • poznanie zabaw matematycznych z pisankami, • poznanie budowy jajka, • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej, • budzenie zainteresowania otaczającym światem, • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy, • poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki, • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach, • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych, • budowanie wiary we własne siły, • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję, • wdrażanie do zgodnej współpracy, • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne, • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania, • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby, • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zacho-wania,, • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka, • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,

Policzanka o pisankach

Wskakują pisanki w świąteczny koszyczek, a ja stoję obok i pisanki liczę. Pierwsza jest różowa, druga ma paseczki, trzecia jest zielona w czerwone kropeczki, czwarta cała w kwiatki, piąta w ładny szlaczek, a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

Kurka i pisanki

Zniosła kurka dziesięć jaj, co za kurka, ajajaj. Teraz głośno jajka liczy, dziś nie będzie jajecznicy, dziś nie będzie jajecznicy. Niespodziankę zrobić chce i w pisanki zmieni je. Już pędzelek kręci z piórka, bo to bardzo sprytna kurka, bo to bardzo sprytna kurka. Macha pędzlem raz i dwa, wnet pisanki piękne ma. Skrzydełkami zatrzepała, tak się cieszy kurka mała, tak się cieszy kurka mała.

Marzec

2022

Nowy dzień daje nieskończoną ilość możliwości. Nie musi być jak poprzedni.Wszystko zależy od CIEBIE.

Tematyka kompleksowa:

Nasze podróże Mali odkrywcy Tajemnice świata Nadchodzi wiosna Wiosna tuż -tuż

• poznanie różnych sposobów oszczędzania, • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami, • poznanie wybranych owoców tropikalnych, • zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców, • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę, • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu, nauka gry na bębenku, • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy. • poznanie nowej wartości „dociekliwość”, • poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów, • poznawanie części ciała i nazw wybranych organów, • poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu, • wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów, • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, • poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów, • ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, • poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym, • poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny, • poznanie właściwości magnesu, • poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet, • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, • poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego, • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych i fonacyjnych, • zachęcanie do eksperymentowania z własnym głosem, • poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty, • poznanie wartości „szczerość”, • zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy, • poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku, • poznanie cech marcowej pogody, • wzbogacanie wiadomości na temat wiosny, • poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”, • kształtowanie postaw moralnych, zachęcanie do prawdomówności, • poznanie cech krajobrazu wiejskiego, • poznanie zwierząt żyjących na wsi, • doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę, • poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego.

„Afryka, Kongo” M. Barańska, S. Gąsieniec

Wyruszamy do Afryki, tam, gdzie lasy równikowe, tam, gdzie rosną bananowce oraz drzewa kauczukowe. Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj. Wyruszamy do Afryki. Tam goryle i lamparty, antylopy, nosorożce. To naprawdę nie są żarty! Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj. Wyruszamy do Afryki, wyruszamy na wakacje. Zobaczymy wielkie drzewa, baobaby i akacje. Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj

Wiersz „Rozmowa Pingwinów” B. Wierzbicka

Pyta Pingwin Pingwina: – Dlaczego u nas wciąż zima? Podobno są takie kraje, gdzie śnieg topnieje, lód taje. Albo, co jeszcze ciekawsze, upały bywają tam straszne. – Och, nie narzekaj, kolego! Zima to przecież nic złego. Przynajmniej się nie pocimy, ze śniegu mamy pierzyny, widoki piękne, białe. Mieszkamy tu na stałe. I nie musimy co roku latać niczym bociany za morza, oceany.

Marzec

2022

Nowy dzień daje nieskończoną ilość możliwości. Nie musi być jak poprzedni.Wszystko zależy od CIEBIE.

Tematyka zajęć

Nasze podróże Mali odkrywcy Tajemnice świata Nadchodzi wiosna Wiosna tuż -tuż

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

• poznanie różnych sposobów oszczędzania, • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami, • poznanie wybranych owoców tropikalnych, • zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców, • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę, • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu, nauka gry na bębenku, • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy. • poznanie nowej wartości „dociekliwość”, • poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów, • poznawanie części ciała i nazw wybranych organów, • poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu, • wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów, • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, • poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów, • ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, • poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym, • poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny, • poznanie właściwości magnesu, • poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet, • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, • poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego, • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych i fonacyjnych, • zachęcanie do eksperymentowania z własnym głosem, • poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty, • poznanie wartości „szczerość”, • zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy, • poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku, • poznanie cech marcowej pogody, • wzbogacanie wiadomości na temat wiosny, • poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”, • kształtowanie postaw moralnych, zachęcanie do prawdomówności, • poznanie cech krajobrazu wiejskiego, • poznanie zwierząt żyjących na wsi, • doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę, • poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego.

Wiersz „Rozmowa Pingwinów” B. Wierzbicka

Pyta Pingwin Pingwina: – Dlaczego u nas wciąż zima? Podobno są takie kraje, gdzie śnieg topnieje, lód taje. Albo, co jeszcze ciekawsze, upały bywają tam straszne. – Och, nie narzekaj, kolego! Zima to przecież nic złego. Przynajmniej się nie pocimy, ze śniegu mamy pierzyny, widoki piękne, białe. Mieszkamy tu na stałe. I nie musimy co roku latać niczym bociany za morza, oceany.

„Afryka, Kongo” M. Barańska, S. Gąsieniec

Wyruszamy do Afryki, tam, gdzie lasy równikowe, tam, gdzie rosną bananowce oraz drzewa kauczukowe. Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj. Wyruszamy do Afryki. Tam goryle i lamparty, antylopy, nosorożce. To naprawdę nie są żarty! Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj. Wyruszamy do Afryki, wyruszamy na wakacje. Zobaczymy wielkie drzewa, baobaby i akacje. Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj

Luty

2022

Wszystko ma swój początek w myśli. Od niej zaczyna sie pomysł, projekt, przedsięwzięcie, a nawet dzieło.

Tematyka kompleksowa:

Dbam o zdrowie Siły przyrody Cztery żywioły Wielka wyprawa

• poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania, • poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy, • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia, • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, • poznanie obiegu wody w przyrodzie, • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, • rozwijanie umiejętności liczenia, • zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości, • poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości, • rozwijanie słuchu muzycznego i uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej, • poznanie właściwości powietrza, • zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji, • poszerzanie doświadczeń plastycznych, • wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu, • budzenie odpowiedzialności za środowisko, • poznanie właściwości ognia, • wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem, • poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka, • poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi, • rozwijanie wyobraźni plastycznej, • poznanie nowej wartości „oszczędność”, • zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania, • poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych, • kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem, • poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych, • poznanie różnych sposobów oszczędzania,

Żywioły

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko. Daje światło i ciepło, jak wiesz. Ugotować na nim możesz sobie wszystko. Lecz uważaj, bo oparzyć może też.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia. Moc żywiołów zrozumieć już czas. Bo te wielkie siły przyrody rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)

Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie. Każdy musi ją pić, żeby żyć. Takie miłe jest pływanie i pluskanie. Lecz gdy hula, to i powódź może być.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale. To nim właśnie oddychamy cały czas. Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej. I wichura, co przewrócić może nas.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...

Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi. Swoich bogactw nam daje dużo tak. Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi. Lecz wulkany też ma groźne, i to jak. Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

O ogniu słów kilka… Marlena Szeląg

Czy wy o tym wiecie, moi mali, że kiedyś ludzie ognia nie znali? Pewnego dnia potarli krzemienie, pojawiły się iskry oraz płomienie. Od tego czasu palili ogniska, przy nich gotowali, grzali się z bliska, ogniem straszyli leśną zwierzynę, ogień rozjaśniał w nocy jaskinię. Dziś także ogień dla ludzi jest ważny, do niego dostęp ma w końcu każdy. Na nim dziś mama zupę gotuje i drugie danie w mig naszykuje. To dzięki niemu w domu cieplutko, i przy kominku usiąść milutko. Wam także uśmiechem maluje miny, gdy świeczki dmuchacie na urodziny. Dziś już nie trzeba trzeć dwóch krzemieni, dzisiaj zapałka w ogień się zmieni!

Luty

2022

Wszystko ma swój początek w myśli. Od niej zaczyna sie pomysł, projekt, przedsięwzięcie, a nawet dzieło.

Tematyka zajęć

Dbam o zdrowie Siły przyrody Cztery żywioły Wielka wyprawa

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

• poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania, • poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy, • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia, • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, • poznanie obiegu wody w przyrodzie, • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, • rozwijanie umiejętności liczenia, • zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości, • poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości, • rozwijanie słuchu muzycznego i uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej, • poznanie właściwości powietrza, • zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji, • poszerzanie doświadczeń plastycznych, • wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu, • budzenie odpowiedzialności za środowisko, • poznanie właściwości ognia, • wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem, • poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka, • poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi, • rozwijanie wyobraźni plastycznej, • poznanie nowej wartości „oszczędność”, • zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania, • poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych, • kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem, • poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych, • poznanie różnych sposobów oszczędzania,

O ogniu słów kilka… Marlena Szeląg

Czy wy o tym wiecie, moi mali, że kiedyś ludzie ognia nie znali? Pewnego dnia potarli krzemienie, pojawiły się iskry oraz płomienie. Od tego czasu palili ogniska, przy nich gotowali, grzali się z bliska, ogniem straszyli leśną zwierzynę, ogień rozjaśniał w nocy jaskinię. Dziś także ogień dla ludzi jest ważny, do niego dostęp ma w końcu każdy. Na nim dziś mama zupę gotuje i drugie danie w mig naszykuje. To dzięki niemu w domu cieplutko, i przy kominku usiąść milutko. Wam także uśmiechem maluje miny, gdy świeczki dmuchacie na urodziny. Dziś już nie trzeba trzeć dwóch krzemieni, dzisiaj zapałka w ogień się zmieni!

Żywioły

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko. Daje światło i ciepło, jak wiesz. Ugotować na nim możesz sobie wszystko. Lecz uważaj, bo oparzyć może też.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia. Moc żywiołów zrozumieć już czas. Bo te wielkie siły przyrody rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)

Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie. Każdy musi ją pić, żeby żyć. Takie miłe jest pływanie i pluskanie. Lecz gdy hula, to i powódź może być.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale. To nim właśnie oddychamy cały czas. Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej. I wichura, co przewrócić może nas.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...

Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi. Swoich bogactw nam daje dużo tak. Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi. Lecz wulkany też ma groźne, i to jak. Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

Styczeń

2022

Szczęścliwe zakończenie wymaga od nas wiele wysiłku i cierpliwości, ale naprawdę WARTO się postarać. Niech Nowy Rok będzie pełen Bożego błogosławieństwa

Tematyka kompleksowa:

Witamy Nowy Rok Młodsi i starsi Sport to zdrowie Dbam o zdrowie

• poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc) • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem • dostrzeganie rytmu dzień – noc • rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku • poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych • poznanie pojęcia „para” • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia • wdrażanie do dbania o własne zdrowie • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni • doskonalenie umiejętności przeliczania • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu • poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania • kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego • uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia

Cza cza dla babci

Babcia w niebieskim dresie Pędem na zumbę gna Kijki ma w obu rękach I adidasy pełne klasy ma . Ref. Poznajcie moją babcię Ma pantofelki a nie kapcie Fryzurkę ruda jak wiewiórka Na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas Babciu chodźmy na basen Babciu na rolki czas Babciu no powiedz szczerze Czy na rowerze dziś też przegonisz mas.

Serce dla babci i dziadka

Choć małe jeszcze serduszko moje, to pełne miłości do dziadziusia. W nim także miejsce jest babciu twoje, bo kocha Was przecież najmocniej wnusia. Babciu i dziadku, najlepsi na świecie, laurki ode mnie dziś dostaniecie! A w tych laurkach z serca życzenia: zdrowia, szczęścia i zadowolenia!

Styczeń

2022

Szczęścliwe zakończenie wymaga od nas wiele wysiłku i cierpliwości, ale naprawdę WARTO się postarać. Niech Nowy Rok będzie pełen Bożego błogosławieństwa

Tematyka zajęć

Witamy Nowy Rok Młodsi i starsi Sport to zdrowie Dbam o zdrowie

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

• poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc) • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem • dostrzeganie rytmu dzień – noc • rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku • poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych • poznanie pojęcia „para” • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia • wdrażanie do dbania o własne zdrowie • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni • doskonalenie umiejętności przeliczania • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu • poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania • kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego • uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia

Serce dla babci i dziadka

Choć małe jeszcze serduszko moje, to pełne miłości do dziadziusia. W nim także miejsce jest babciu twoje, bo kocha Was przecież najmocniej wnusia. Babciu i dziadku, najlepsi na świecie, laurki ode mnie dziś dostaniecie! A w tych laurkach z serca życzenia: zdrowia, szczęścia i zadowolenia!

Cza cza dla babci

Babcia w niebieskim dresie Pędem na zumbę gna Kijki ma w obu rękach I adidasy pełne klasy ma . Ref. Poznajcie moją babcię Ma pantofelki a nie kapcie Fryzurkę ruda jak wiewiórka Na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas Babciu chodźmy na basen Babciu na rolki czas Babciu no powiedz szczerze Czy na rowerze dziś też przegonisz mas.

Grudzień

2021

Miłość Boga nie zatrzymuje się przed naszym grzechem, nie cofa się przed naszymi przewinieniami, ale staje się jescze bardziej troskliwa i wielkoduszna; miłość aż do męki i śmierci Słowa, które stało się ciałem i zgodziło się odkupić nas za cenę własnej Krwi.

św. Jan Paweł II

Życzymy radosnego czasu oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia.

Tematyka kompleksowa:

Nadchodzi Zima Coraz zimniej Świąteczne przygotowanie Wesołych Świąt Płynie czas

poznanie nowej wartości „cierpliwość” poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy, doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem, zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom, poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych, nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji, rozwijanie wrażliwości muzycznej, poznanie sposobów ochrony przed zimnem rozwijanie słuchu fonetycznego, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze, poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę, poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych, rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat, poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów, rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo- skutkowego, wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia, rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek, poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego, kształtowanie postawy życzliwości, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków, poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,

„Idzie zima zła”

Zimno w uszy, zimno w nosy, trzeba robić już zapasy… Ref.: Dylu, dylu na badylu, idzie zima zła! (x2) Niedźwiedź włożył grube futro, myszka norkę ma cieplutką… Ref.: Dylu, dylu na badylu, idzie zima zła! (x2) Gawron stroszy czarne piórka, w dziupli chowa się wiewiórka

„Wieczór Wigilijny”

Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano. Płoną świeczki na choince, co tu przyszła na noc. Na talerzach kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice, już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń.

Grudzień

2021

Miłość Boga nie zatrzymuje się przed naszym grzechem, nie cofa się przed naszymi przewinieniami, ale staje się jescze bardziej troskliwa i wielkoduszna; miłość aż do męki i śmierci Słowa, które stało się ciałem i zgodziło się odkupić nas za cenę własnej Krwi.

św. Jan Paweł II

Życzymy radosnego czasu oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia.

Tematyka zajęć

Nadchodzi Zima Coraz zimniej Świąteczne przygotowanie Wesołych Świąt Płynie czas

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

poznanie nowej wartości „cierpliwość” poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy, doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem, zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom, poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych, nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji, rozwijanie wrażliwości muzycznej, poznanie sposobów ochrony przed zimnem rozwijanie słuchu fonetycznego, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze, poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę, poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych, rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat, poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów, rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo- skutkowego, wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia, rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek, poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego, kształtowanie postawy życzliwości, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków, poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,

„Wieczór Wigilijny”

Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano. Płoną świeczki na choince, co tu przyszła na noc. Na talerzach kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice, już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń.

„Idzie zima zła”

Zimno w uszy, zimno w nosy, trzeba robić już zapasy… Ref.: Dylu, dylu na badylu, idzie zima zła! (x2) Niedźwiedź włożył grube futro, myszka norkę ma cieplutką… Ref.: Dylu, dylu na badylu, idzie zima zła! (x2) Gawron stroszy czarne piórka, w dziupli chowa się wiewiórka

Listopad

2021

"RADOŚĆ jest w każdym z nas, cudownie orzeżwia duszę i ciało. Pozwalajmy jej na to jak najczęściej".

Tematyka kompleksowa:

Moja mała ojczyzna Mój dom Polska Moje hobby Ulubione zajęcia

poznanie pojęcia „wolność”; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, budowanie poczucia tożsamości narodowej, rozwijanie umiejętności matematycznych, rozwijanie wrażliwości muzycznej, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie, rozwijanie logicznego myślenia, wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu, uwrażliwienie na potrzeby innych, poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu, poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce, rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody, poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn), rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny, poznanie wartości „kreatywności”, poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych, rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce, poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,

Mały Polak, przedszkolak sł.: Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz

Polska moim domem, domem jest. Biały orzeł godłem, godłem jej. Ref.: A ja jestem przedszkolak, mały Polak, przedszkolak. (x2)

Polska moim domem, domem jest. Biel i czerwień flaga, flaga ma. Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest. Tutaj moi bliscy, bliscy są. Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest, który w sercu zawsze, zawsze mam. Ref.: A ja jestem

Katechizm młodego Polka

Kto Ty jesteś ? Polak Mały Jaki znak Twój? Orzeł Biały Gdzie ty mieszkach? Między swymi W jakim kraju? W Polskiej Ziemi Czym ta ziemi? Mą ojczyzną Czym zdobyta ? Krwią i blizna Czy ją kochasz? Kocham szczerze A w co wierzysz? W Boga wierze Coś Ty dla niej? Wdzięczne dziecię A coś winien ? Oddać życie

Listopad

2021

"RADOŚĆ jest w każdym z nas, cudownie orzeżwia duszę i ciało. Pozwalajmy jej na to jak najczęściej".

Tematyka zajęć

Moja mała ojczyzna Mój dom Polska Moje hobby Ulubione zajęcia

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

poznanie pojęcia „wolność”; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, budowanie poczucia tożsamości narodowej, rozwijanie umiejętności matematycznych, rozwijanie wrażliwości muzycznej, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie, rozwijanie logicznego myślenia, wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu, uwrażliwienie na potrzeby innych, poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu, poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce, rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody, poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn), rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny, poznanie wartości „kreatywności”, poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych, rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce, poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,

Katechizm młodego Polka

Kto Ty jesteś ? Polak Mały Jaki znak Twój? Orzeł Biały Gdzie ty mieszkach? Między swymi W jakim kraju? W Polskiej Ziemi Czym ta ziemi? Mą ojczyzną Czym zdobyta ? Krwią i blizna Czy ją kochasz? Kocham szczerze A w co wierzysz? W Boga wierze Coś Ty dla niej? Wdzięczne dziecię A coś winien ? Oddać życie

Mały Polak, przedszkolak sł.: Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz

Polska moim domem, domem jest. Biały orzeł godłem, godłem jej. Ref.: A ja jestem przedszkolak, mały Polak, przedszkolak. (x2)

Polska moim domem, domem jest. Biel i czerwień flaga, flaga ma. Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest. Tutaj moi bliscy, bliscy są. Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest, który w sercu zawsze, zawsze mam. Ref.: A ja jestem

Październik

2021

Być optymistą wymaga sporego wysiłku, aby odpowiednio zmieniać swoje myśli w obliczu wyzwań losu.

Tematyka kompleksowa:

Idzie jesień przez świat Jesienna pogoda Koszyk Pani Jesieni Skarby jesieni

poznanie wartości „pracowitości”, rozwijanie funkcji komunikatywnej języka, zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni, uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody, poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca, rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–5 kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności fizycznej, poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów, rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych, poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy, poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych, poznanie nowej wartości „uprzejmości”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach, poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa), poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych, poszerzanie doświadczeń kulinarnych, zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw, poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej.

„Dwa malutkie jeże sł. i muz. Urszula Pakuła”

Dwa malutkie jeże, jadą na rowerze, idą leśną drogą, tupią jedną nogą. Gdy dzień w noc się zmienia, szukają jedzenia, zjadają robaki, owady, ślimaki. Dwa malutkie jeże… Nie robią zapasów, mieszkają wśród lasów, śpią pod gałęziami, nie jedzą salami. Dwa malutkie jeże…

Co zrobiła Jesień? Marlena Szeląg

Rozsypała jesień liście i już mienią się złociście. I zrzuciła z drzew kasztany, na chodniku poszły w tany. Lasy w grzyby przystroiła, w mchach i w liściach je ukryła. A wiewiórkom dla uciechy, w koszu dała już orzechy! Z wiatrem razem zatańczyła, z dębu żołędzie strąciła. A na koniec swej podróży, chciała kąpać się w kałuży! Deszczem zatem pokropiła, słonko chmurą zasłoniła…

Październik

2021

Być optymistą wymaga sporego wysiłku, aby odpowiednio zmieniać swoje myśli w obliczu wyzwań losu.

Tematyka zajęć

Idzie jesień przez świat Jesienna pogoda Koszyk Pani Jesieni Skarby jesieni

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

poznanie wartości „pracowitości”, rozwijanie funkcji komunikatywnej języka, zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni, uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody, poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca, rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–5 kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności fizycznej, poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów, rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych, poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy, poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych, poznanie nowej wartości „uprzejmości”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach, poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa), poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych, poszerzanie doświadczeń kulinarnych, zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw, poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej.

Co zrobiła Jesień? Marlena Szeląg

Rozsypała jesień liście i już mienią się złociście. I zrzuciła z drzew kasztany, na chodniku poszły w tany. Lasy w grzyby przystroiła, w mchach i w liściach je ukryła. A wiewiórkom dla uciechy, w koszu dała już orzechy! Z wiatrem razem zatańczyła, z dębu żołędzie strąciła. A na koniec swej podróży, chciała kąpać się w kałuży! Deszczem zatem pokropiła, słonko chmurą zasłoniła…

„Dwa malutkie jeże sł. i muz. Urszula Pakuła”

Dwa malutkie jeże, jadą na rowerze, idą leśną drogą, tupią jedną nogą. Gdy dzień w noc się zmienia, szukają jedzenia, zjadają robaki, owady, ślimaki. Dwa malutkie jeże… Nie robią zapasów, mieszkają wśród lasów, śpią pod gałęziami, nie jedzą salami. Dwa malutkie jeże…

Czerwiec

2021

:)

Tematyka kompleksowa:

Dzień dziecka Co w trawie piszczy Bezpieczne wakacje Pożegnanie przedszkola

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich. Uczestniczy w rozmowie na ich temat. Pyta o niezrozumiałe fakty. Dzieli proste wyrazy na sylaby. Porównuje ilustracje i dostrzega różnice między nimi. Rozwiązuje proste zagadki. Układa krótkie opowiadania. Rozwija wyobraźnię. Poznaje różne regiony Polski, miejsca kojarzące się z wakacjami (morze, góry, jeziora). Wie, jakie przedmioty mogą się przydać podczas wakacji. Wie, na czym polega praca strażaka. Zna numer alarmowy 112 i wie, w jakich sytuacjach należy go używać. Zna i rozumie pojęcie długość. Układa kompozycje z figur geometrycznych. Ustala położenie przedmiotów. Orientuje się w przestrzeni. Używa określeń: do przodu, do tyłu, w bok. Tworzy zbiory i przelicza ich elementy. Jest zainteresowane przyrodą. Obserwuje i zbiera jej okazy. Wymienia nazwy niektórych zwierząt żyjących na łące. Rozumie, że należy chronić przyrodę. Wie, na czym polega cykliczność pór roku. Przeprowadza proste doświadczenia badawcze – wie, co to jest wulkan. Zna i rozumie pojęcie wysypisko śmieci. Stosuje różne techniki plastyczno-techniczne: maluje, rysuje, wykleja. Uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych. Używa chwytu pisarskiego, poprawnie trzyma kredkę. Rozwija percepcję słuchową. Rozróżnia tempo muzyki. Dostosowuje ruch ciała do rytmu muzyki. Zgodnie współpracuje w zespole. Potrafi czekać na swoją kolej. Jest wrażliwe na potrzeby innych. Dostrzega i akceptuje różnice między ludźmi. Zna swoje prawa i szanuje prawa innych dzieci.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Rozpoznaje wielkie litery G, H. Dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Dzieli wyrazy na sylaby. Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Opowiada historyjki, zachowując właściwą kolejność zdarzeń. Zna kształt liczby 10. Wie, co to jest liczba dwucyfrowa. Przelicza elementy i porównuje ich liczbę w zbiorach. Stosuje liczebniki porządkowe. Myśli logicznie (grupuje pasujące do siebie elementy, układa i rozwiązuje zagadki). Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne. Określa kierunki w przestrzeni. Wypowiada się na bliskie mu tematy. Wie, jak wyglądają dzieci żyjące na innych kontynentach. Chętnie obserwuje przyrodę. Poznaje świat owadów – wymienia ich nazwy. Wie, jak rozwija się motyl. Zna następstwo pór roku. Zna zjawiska charakterystyczne dla lata. Wie, jak zachować się podczas burzy. Wie, co to jest tęcza i kiedy powstaje. Rozpoznaje i nazywa różne warzywa. Wie, z czego można zrobić zupę warzywną. Nazywa różne środki transportu. Wskazuje na mapie Polski popularne miejsca wakacyjnego odpoczynku (morze, góry, jeziora). Rozumie, że na wakacjach trzeba szczególnie dbać o swoje bezpieczeństwo. Wykonuje prace plastyczno-techniczne (lepi z plasteliny, rzeźbi z piasku, wykleja, koloruje). Śpiewa piosenki i muzykuje razem z innymi dziećmi. Porusza się zgodnie z rytmem. Wykonuje układ ruchowy do piosenki. Słucha dźwięków i określa ich źródło. Bierze udział w zabawach pantomimicznych. Odgrywa proste role. Współpracuje i bawi się z innymi dziećmi. Odczuwa przynależność do grupy. Szanuje emocje i uczucia innych. Używa zwrotów grzecznościowych. Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki. Jest sprawne manualnie. Wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne.

„Dzieci świata” m. J. Kasprzyk, sł. J. Soliński

  1. Piłka, klocki i skakanka to zabawy wszystkich dzieci od bieguna do bieguna, słowem, na calutkim świecie.
  2. Choć różnymi językami co dzień z mamą rozmawiają, do przygody, psot, figielków jednakowy zapał mają.
  3. Wszystkie też kochają bajki, znają wróżki i zaklęcia, wieczorami lubią słuchać baśni o pałacu księcia.
  4. W Tokio, Łodzi i Londynie swoje święto dzieci mają, Kartkę z dniem pierwszego czerwca w kalendarzu dobrze znają!

„Dzieci” Danuta Gellnerowa

Wszystkie dzieci na całym świecie są takie same - lubią skakać na jednej nodze i lubią zanudzać mamę.

Wszystkie dzieci na całym świecie śpiewają wesołe piosenki i byle kamyk, i byle szkiełko biorą jak skarb do ręki.

Podobno dzieci na całym świecie bywają niegrzeczne czasem, lecz to nie u nas, nie w naszym mieście - to gdzieś za górą, za lasem.

Czerwiec

2021

:)

Tematyka zajęć

Dzień dziecka Co w trawie piszczy Bezpieczne wakacje Pożegnanie przedszkola

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich. Uczestniczy w rozmowie na ich temat. Pyta o niezrozumiałe fakty. Dzieli proste wyrazy na sylaby. Porównuje ilustracje i dostrzega różnice między nimi. Rozwiązuje proste zagadki. Układa krótkie opowiadania. Rozwija wyobraźnię. Poznaje różne regiony Polski, miejsca kojarzące się z wakacjami (morze, góry, jeziora). Wie, jakie przedmioty mogą się przydać podczas wakacji. Wie, na czym polega praca strażaka. Zna numer alarmowy 112 i wie, w jakich sytuacjach należy go używać. Zna i rozumie pojęcie długość. Układa kompozycje z figur geometrycznych. Ustala położenie przedmiotów. Orientuje się w przestrzeni. Używa określeń: do przodu, do tyłu, w bok. Tworzy zbiory i przelicza ich elementy. Jest zainteresowane przyrodą. Obserwuje i zbiera jej okazy. Wymienia nazwy niektórych zwierząt żyjących na łące. Rozumie, że należy chronić przyrodę. Wie, na czym polega cykliczność pór roku. Przeprowadza proste doświadczenia badawcze – wie, co to jest wulkan. Zna i rozumie pojęcie wysypisko śmieci. Stosuje różne techniki plastyczno-techniczne: maluje, rysuje, wykleja. Uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych. Używa chwytu pisarskiego, poprawnie trzyma kredkę. Rozwija percepcję słuchową. Rozróżnia tempo muzyki. Dostosowuje ruch ciała do rytmu muzyki. Zgodnie współpracuje w zespole. Potrafi czekać na swoją kolej. Jest wrażliwe na potrzeby innych. Dostrzega i akceptuje różnice między ludźmi. Zna swoje prawa i szanuje prawa innych dzieci.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Rozpoznaje wielkie litery G, H. Dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Dzieli wyrazy na sylaby. Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Opowiada historyjki, zachowując właściwą kolejność zdarzeń. Zna kształt liczby 10. Wie, co to jest liczba dwucyfrowa. Przelicza elementy i porównuje ich liczbę w zbiorach. Stosuje liczebniki porządkowe. Myśli logicznie (grupuje pasujące do siebie elementy, układa i rozwiązuje zagadki). Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne. Określa kierunki w przestrzeni. Wypowiada się na bliskie mu tematy. Wie, jak wyglądają dzieci żyjące na innych kontynentach. Chętnie obserwuje przyrodę. Poznaje świat owadów – wymienia ich nazwy. Wie, jak rozwija się motyl. Zna następstwo pór roku. Zna zjawiska charakterystyczne dla lata. Wie, jak zachować się podczas burzy. Wie, co to jest tęcza i kiedy powstaje. Rozpoznaje i nazywa różne warzywa. Wie, z czego można zrobić zupę warzywną. Nazywa różne środki transportu. Wskazuje na mapie Polski popularne miejsca wakacyjnego odpoczynku (morze, góry, jeziora). Rozumie, że na wakacjach trzeba szczególnie dbać o swoje bezpieczeństwo. Wykonuje prace plastyczno-techniczne (lepi z plasteliny, rzeźbi z piasku, wykleja, koloruje). Śpiewa piosenki i muzykuje razem z innymi dziećmi. Porusza się zgodnie z rytmem. Wykonuje układ ruchowy do piosenki. Słucha dźwięków i określa ich źródło. Bierze udział w zabawach pantomimicznych. Odgrywa proste role. Współpracuje i bawi się z innymi dziećmi. Odczuwa przynależność do grupy. Szanuje emocje i uczucia innych. Używa zwrotów grzecznościowych. Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki. Jest sprawne manualnie. Wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne.

„Dzieci” Danuta Gellnerowa

Wszystkie dzieci na całym świecie są takie same - lubią skakać na jednej nodze i lubią zanudzać mamę.

Wszystkie dzieci na całym świecie śpiewają wesołe piosenki i byle kamyk, i byle szkiełko biorą jak skarb do ręki.

Podobno dzieci na całym świecie bywają niegrzeczne czasem, lecz to nie u nas, nie w naszym mieście - to gdzieś za górą, za lasem.

„Dzieci świata” m. J. Kasprzyk, sł. J. Soliński

  1. Piłka, klocki i skakanka to zabawy wszystkich dzieci od bieguna do bieguna, słowem, na calutkim świecie.
  2. Choć różnymi językami co dzień z mamą rozmawiają, do przygody, psot, figielków jednakowy zapał mają.
  3. Wszystkie też kochają bajki, znają wróżki i zaklęcia, wieczorami lubią słuchać baśni o pałacu księcia.
  4. W Tokio, Łodzi i Londynie swoje święto dzieci mają, Kartkę z dniem pierwszego czerwca w kalendarzu dobrze znają!

Maj

2021

Niech promienie majowego słońca rozświetlają serce.

Tematyka kompleksowa:

Wiem i rozumiem – dbam o przyrodę Na wiejskim podwórku Zabawy z mamą i tatą Wycieczka do zoo

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Słucha ze zrozumieniem. Rozwija aparat mowy. Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych. Buduje proste zdania. Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej oraz do swojej rodziny. Odnosi się z szacunkiem do rodziców. Określa kierunki: prawa – lewa strona. Segreguje przedmioty według określonej cechy. Rozpoznaje figury geometryczne. Posługuje się pojęciem para. Mierzy długość za pomocą dostępnych przyrządów. Przeprowadza proste eksperymenty. Stara się wyciągać właściwe wnioski. Myśli logicznie. Rozumie znaczenie powietrza dla życia na ziemi. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane oraz zwierzęta egzotyczne. Wie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę. Rozpoznaje cechy wiejskiego krajobrazu. Poznaje i nazywa wiosenne kwiaty. Zna pożyteczną rolę dżdżownicy. Dba o zdrowie. Poznaje zasady zdrowego odżywiania się. Wykonuje sałatkę owocową. Rozwija spostrzegawczość. Posługuje się nożyczkami. Wykazuje się refleksem. Jest sprawne pod względem ruchowym. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i wyjść poza teren przedszkola. Reaguje na zmianę tempa w muzyce. Uczy się prostych piosenek. Wykonuje prace plastyczno-techniczne.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Rozpoznaje wielkie litery K, R. Wysłuchuje głoski w prostych wyrazach. Dzieli wyrazy na sylaby. Zna nazwy zawodów swoich rodziców. Wymienia nazwy zwierząt hodowlanych. Rozumie, dlaczego człowiek hoduje zwierzęta. Wie, na czym polega praca rolnika. Rozpoznaje wiejski krajobraz. Wie, jak nazywają się budynki, w których mieszkają wiejskie zwierzęta. Wymienia nazwy zwierząt egzotycznych. Łączy zwierzęta młode z ich rodzicami. Zna kształt cyfry 9, 0. Przelicza elementy. Używa liczebników porządkowych.. Klasyfikuje przedmioty według podanych zasad. Rozpoznaje figury geometryczne. Orientuje się w przestrzeni. Łączy obrazki w logiczne pary. Zauważa i kontynuuje rytmy. Wymyśla grę matematyczną oraz jej reguły. Stosuje różne techniki plastyczno-techniczne: rysuje, maluje, koloruje, lepi z piasku, rzeźbi z masy solnej, wykleja. Wykonuje portret swoich rodziców oraz laurki dla nich. Zna niektóre tańce polskie. Wykonuje układy ruchowe do muzyki. Śpiewa piosenki. Zgodnie współpracuje podczas zabawy i wykonywania prac grupowych. Odczuwa przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej. Wie, jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu. Uczestniczy w zabawach gimnastycznych. Stara się utrzymywać prawidłową postawę ciała. Rozwija sprawność grafomotoryczną.

„Piosenka o mojej rodzinie”

  1. Coś wam powiem w sekrecie: Czy to zimą, czy w lecie ja z rodziną lubię spędzać czas na wędrówkach dalekich, tam gdzie góry i rzeki, i gdzie szumi nieprzebyty las.

Ref.: Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa, lewy but, prawy but. Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa maszerują tup, tup.

  1. Dziadek z mapą na przedzie piękną trasą nas wiedzie, za nim babcia, a za babcią ja. Potem mama i siostra, tatuś w tyle pozostał: dźwiga plecak i prowadzi psa.

Ref.: Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa, lewy but, prawy but. Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa maszerują tup, tup.

„Święto mamy”

Dziś, gdy święto naszej mamy stańmy wszyscy w kole Zaśpiewajmy, głośno, pięknie na całe przedszkole Już będziemy zawsze grzeczni, mili, uśmiechnięci Więc serduszka swe składamy z kwiatami w prezencie Ustawimy się równiutko zatańczymy w koło Mama z nami dziś zanuci piosenkę wesołą.

Maj

2021

Niech promienie majowego słońca rozświetlają serce.

Tematyka zajęć

Wiem i rozumiem – dbam o przyrodę Na wiejskim podwórku Zabawy z mamą i tatą Wycieczka do zoo

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Słucha ze zrozumieniem. Rozwija aparat mowy. Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych. Buduje proste zdania. Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej oraz do swojej rodziny. Odnosi się z szacunkiem do rodziców. Określa kierunki: prawa – lewa strona. Segreguje przedmioty według określonej cechy. Rozpoznaje figury geometryczne. Posługuje się pojęciem para. Mierzy długość za pomocą dostępnych przyrządów. Przeprowadza proste eksperymenty. Stara się wyciągać właściwe wnioski. Myśli logicznie. Rozumie znaczenie powietrza dla życia na ziemi. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane oraz zwierzęta egzotyczne. Wie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę. Rozpoznaje cechy wiejskiego krajobrazu. Poznaje i nazywa wiosenne kwiaty. Zna pożyteczną rolę dżdżownicy. Dba o zdrowie. Poznaje zasady zdrowego odżywiania się. Wykonuje sałatkę owocową. Rozwija spostrzegawczość. Posługuje się nożyczkami. Wykazuje się refleksem. Jest sprawne pod względem ruchowym. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i wyjść poza teren przedszkola. Reaguje na zmianę tempa w muzyce. Uczy się prostych piosenek. Wykonuje prace plastyczno-techniczne.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Rozpoznaje wielkie litery K, R. Wysłuchuje głoski w prostych wyrazach. Dzieli wyrazy na sylaby. Zna nazwy zawodów swoich rodziców. Wymienia nazwy zwierząt hodowlanych. Rozumie, dlaczego człowiek hoduje zwierzęta. Wie, na czym polega praca rolnika. Rozpoznaje wiejski krajobraz. Wie, jak nazywają się budynki, w których mieszkają wiejskie zwierzęta. Wymienia nazwy zwierząt egzotycznych. Łączy zwierzęta młode z ich rodzicami. Zna kształt cyfry 9, 0. Przelicza elementy. Używa liczebników porządkowych.. Klasyfikuje przedmioty według podanych zasad. Rozpoznaje figury geometryczne. Orientuje się w przestrzeni. Łączy obrazki w logiczne pary. Zauważa i kontynuuje rytmy. Wymyśla grę matematyczną oraz jej reguły. Stosuje różne techniki plastyczno-techniczne: rysuje, maluje, koloruje, lepi z piasku, rzeźbi z masy solnej, wykleja. Wykonuje portret swoich rodziców oraz laurki dla nich. Zna niektóre tańce polskie. Wykonuje układy ruchowe do muzyki. Śpiewa piosenki. Zgodnie współpracuje podczas zabawy i wykonywania prac grupowych. Odczuwa przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej. Wie, jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu. Uczestniczy w zabawach gimnastycznych. Stara się utrzymywać prawidłową postawę ciała. Rozwija sprawność grafomotoryczną.

„Święto mamy”

Dziś, gdy święto naszej mamy stańmy wszyscy w kole Zaśpiewajmy, głośno, pięknie na całe przedszkole Już będziemy zawsze grzeczni, mili, uśmiechnięci Więc serduszka swe składamy z kwiatami w prezencie Ustawimy się równiutko zatańczymy w koło Mama z nami dziś zanuci piosenkę wesołą.

„Piosenka o mojej rodzinie”

  1. Coś wam powiem w sekrecie: Czy to zimą, czy w lecie ja z rodziną lubię spędzać czas na wędrówkach dalekich, tam gdzie góry i rzeki, i gdzie szumi nieprzebyty las.

Ref.: Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa, lewy but, prawy but. Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa maszerują tup, tup.

  1. Dziadek z mapą na przedzie piękną trasą nas wiedzie, za nim babcia, a za babcią ja. Potem mama i siostra, tatuś w tyle pozostał: dźwiga plecak i prowadzi psa.

Ref.: Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa, lewy but, prawy but. Rodzinna wyprawa, noga lewa, noga prawa maszerują tup, tup.

Kwiecień

2021

Życzymy aby Triduum Paschalne i tajemnica Zmartwychwstania Chrystusa były nadzieją na przyszłość i pokrzepieniem serca.

Tematyka kompleksowa:

Malujemy Pisanki Dzień i noc Kodeks małego ekologa Tydzień dobrych manier Dbamy o zdrowie

Umiejętności dziecka 4 letniego

Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy. Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat. Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych. Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek. Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą. Dzieli proste wyrazy na sylaby. Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus. Przelicza elementy w zbiorze. Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne. Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu. Segreguje przedmioty według określonych zasad. Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji. Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego. Potrafi ruchem zilustrować muzykę. Odgrywa scenki pantomimiczne. Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem. Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko. Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać. Przeprowadza proste doświadczenia. Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe. Rozumie stałe następstwo dnia i nocy. Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia. Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony. Wznosi konstrukcje z klocków. Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli. Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne. Wygrywa rytm na przedmiotach. W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie. Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody. Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę. Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe. Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Słucha wierszy i opowiadań. Wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje wielkie litery J, N, C. Wysłuchuje głoski w prostych wyrazach. Dzieli wyrazy na sylaby. Czyta globalnie proste wyrazy. Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki. Zna zwyczaje wielkanocne. Bierze udział w rozmowach na bliskie mu tematy. Odgrywa role w zabawie naśladowczej. Zna niektóre zawody związane ze służbą zdrowia. Doskonali umiejętność liczenia. Porównuje liczebność zbiorów. Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy. Określa miejsce na kartce papieru. Rozpoznaje figury geometryczne. Zna kształt cyfry 8. Rozpoznaje prawą i lewą stronę. Zna różne sposoby mierzenia długości. Wie, do czego służy linijka. Odczytuje informacje przedstawione za pomocą prostych symboli. Zna cykl dobowy – następstwo dnia i nocy. Zna pojęcie kosmos. Poznaje nazwy planet. Rozumie konieczność dbania o środowisko. Wie, że należy segregować śmieci. Wie, co jest potrzebne roślinom do życia. Wykonuje kartkę wielkanocną. Maluje pisanki. Stosuje róże formy plastyczno-techniczne: rysuje, maluje, koloruje, wykleja, lepi z plasteliny. Śpiewa poznane piosenki. Porusza się w rytm muzyki. Określa głośność muzyki. Reaguje na sygnał dźwiękowy. Tworzy prosty akompaniament do piosenek. Jest sprawne manualnie. Posługuje się nożyczkami. Rysuje po śladzie. Używa chwytu pisarskiego. Ćwiczy aparat mowy. Wykonuje ćwiczenia logopedyczne. Układa puzzle. Uczestniczy w zabawach ruchowych i gimnastycznych

Kurka i pisanki

Zniosła kurka dziesięć jaj, co za kurka, ajajaj. Teraz głośno jajka liczy, dziś nie będzie jajecznicy, dziś nie będzie jajecznicy. Niespodziankę zrobić chce i w pisanki zmieni je. Już pędzelek kręci z piórka, bo to bardzo sprytna kurka, bo to bardzo sprytna kurka. Macha pędzlem raz i dwa, wnet pisanki piękne ma. Skrzydełkami zatrzepała, tak się cieszy kurka mała, tak się cieszy kurka mała.

Policzanka o pisankach Maciejka Mazan

Wskakują pisanki w świąteczny koszyczek, a ja stoję obok i pisanki liczę. Pierwsza jest różowa, druga ma paseczki, trzecia jest zielona w czerwone kropeczki, czwarta cała w kwiatki, piąta w ładny szlaczek, a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

Kwiecień

2021

Życzymy aby Triduum Paschalne i tajemnica Zmartwychwstania Chrystusa były nadzieją na przyszłość i pokrzepieniem serca.

Tematyka zajęć

Malujemy Pisanki Dzień i noc Kodeks małego ekologa Tydzień dobrych manier Dbamy o zdrowie

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

Umiejętności dziecka 4 letniego

Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy. Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat. Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych. Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek. Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą. Dzieli proste wyrazy na sylaby. Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus. Przelicza elementy w zbiorze. Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne. Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu. Segreguje przedmioty według określonych zasad. Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji. Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego. Potrafi ruchem zilustrować muzykę. Odgrywa scenki pantomimiczne. Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem. Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko. Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać. Przeprowadza proste doświadczenia. Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe. Rozumie stałe następstwo dnia i nocy. Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia. Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony. Wznosi konstrukcje z klocków. Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli. Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne. Wygrywa rytm na przedmiotach. W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie. Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody. Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę. Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe. Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Słucha wierszy i opowiadań. Wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje wielkie litery J, N, C. Wysłuchuje głoski w prostych wyrazach. Dzieli wyrazy na sylaby. Czyta globalnie proste wyrazy. Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki. Zna zwyczaje wielkanocne. Bierze udział w rozmowach na bliskie mu tematy. Odgrywa role w zabawie naśladowczej. Zna niektóre zawody związane ze służbą zdrowia. Doskonali umiejętność liczenia. Porównuje liczebność zbiorów. Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy. Określa miejsce na kartce papieru. Rozpoznaje figury geometryczne. Zna kształt cyfry 8. Rozpoznaje prawą i lewą stronę. Zna różne sposoby mierzenia długości. Wie, do czego służy linijka. Odczytuje informacje przedstawione za pomocą prostych symboli. Zna cykl dobowy – następstwo dnia i nocy. Zna pojęcie kosmos. Poznaje nazwy planet. Rozumie konieczność dbania o środowisko. Wie, że należy segregować śmieci. Wie, co jest potrzebne roślinom do życia. Wykonuje kartkę wielkanocną. Maluje pisanki. Stosuje róże formy plastyczno-techniczne: rysuje, maluje, koloruje, wykleja, lepi z plasteliny. Śpiewa poznane piosenki. Porusza się w rytm muzyki. Określa głośność muzyki. Reaguje na sygnał dźwiękowy. Tworzy prosty akompaniament do piosenek. Jest sprawne manualnie. Posługuje się nożyczkami. Rysuje po śladzie. Używa chwytu pisarskiego. Ćwiczy aparat mowy. Wykonuje ćwiczenia logopedyczne. Układa puzzle. Uczestniczy w zabawach ruchowych i gimnastycznych

Policzanka o pisankach Maciejka Mazan

Wskakują pisanki w świąteczny koszyczek, a ja stoję obok i pisanki liczę. Pierwsza jest różowa, druga ma paseczki, trzecia jest zielona w czerwone kropeczki, czwarta cała w kwiatki, piąta w ładny szlaczek, a z szóstej przed chwilą wykluł się kurczaczek!

Kurka i pisanki

Zniosła kurka dziesięć jaj, co za kurka, ajajaj. Teraz głośno jajka liczy, dziś nie będzie jajecznicy, dziś nie będzie jajecznicy. Niespodziankę zrobić chce i w pisanki zmieni je. Już pędzelek kręci z piórka, bo to bardzo sprytna kurka, bo to bardzo sprytna kurka. Macha pędzlem raz i dwa, wnet pisanki piękne ma. Skrzydełkami zatrzepała, tak się cieszy kurka mała, tak się cieszy kurka mała.

Marzec

2021

Marzec czas wyczekiwania na wiosnę, niech będzie również czasem dobrego przeżycia Wielkiego Postu i radosnego oczekiwania na święta Wielkiej Nocy.

Tematyka kompleksowa:

Bawimy się kolorami Poznajemy instrumenty Szukamy wiosny Wiosenne porządki

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich i zadaje pytania dotyczące ich treści. Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki. Łączy w pary rymujące się wyrazy. Opowiada historyjki obrazkowe, zachowując poprawną kolejność zdarzeń. Stara się dbać o prawidłową wymowę głosek i wyrazów. Przelicza, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności. Porównuje liczebność zbiorów. Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne. Porównuje wielkość przedmiotów. Mierzy długość za pomocą kroków. Nazywa aktualną porę roku i opowiada o jej cechach charakterystycznych. Chętnie obserwuje przyrodę. Zna cykliczne następstwo pór roku. Wie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Zakłada proste hodowle. Wie, jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie. Rozpoznaje symbole zjawisk atmosferycznych. Rozpoznaje i nazywa niektóre sprzęty gospodarstwa domowego. Wie, że podczas korzystania z urządzeń elektrycznych, trzeba zachować zasady bezpieczeństwa. Poznaje właściwości baniek mydlanych. Rozpoznaje i nazywa kolory tęczy. Miesza kolory, uzyskując nowe barwy. Ogląda reprodukcje obrazów i wypowiada się na ich temat. Maluje farbami, lepi z plasteliny, wykleja. Wygrywa rytm na instrumentach niekonwencjonalnych. Nazywa niektóre instrumenty muzyczne. Rozpoznaje ich brzmienie. Reaguje ruchem na zmiany w muzyce. Wskazuje kierunek dochodzenia dźwięku. Śpiewa proste piosenki. Dostosowuje ubranie do pogody. Utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy. Wie, jak należy się zachować podczas uroczystości. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych. Prawidłowo trzyma kredkę.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Współpracuje w zespole. Odczuwa przynależność do grupy. Opowiada o tym, co przedstawiono na ilustracji. Odgrywa role przy użyciu kukiełki. Rozwija logiczne myślenie. Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Dokonuje analizy i syntezy wyrazów (wyróżnia głoski i sylaby w prostych wyrazach). Rozpoznaje wielkie litery S, Z, Ł. Rozumie zjawisko następstwa pór roku. Chętnie obserwuje przyrodę. Zna niektóre zwierzęta egzotyczne. Posługuje się nazwami dni tygodnia i pór roku. Wymienia oznaki wiosny w przyrodzie. Zna kolejne etapy rozwoju rośliny (fasoli). Zakłada proste hodowle roślin. Rozpoznaje odgłosy przyrody. Rozumie znaczenie wody w przyrodzie. Wyraża swoje emocje w pracach plastycznych, technicznych i konstrukcyjnych rysuje, maluje, koloruje, buduje z klocków. Klasyfikuje przedmioty. Porównuje wielkość przedmiotów. Orientuje się w przestrzeni i na kartce papieru. Przelicza i dodaje elementy. Konstruuje grę matematyczną. Ustala reguły gry. Porównuje liczebność zbiorów. Zna kształt cyfry 7. Rozpoznaje układy rytmiczne. Ubiera się stosownie do pogody. Rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu. Interpretuje muzykę podczas tańca i zabaw ruchowych. Rozpoznaje i nazywa niektóre instrumenty muzyczne. Śpiewa poznane piosenki. Jest sprawne manualnie. Rozwija sprawność grafomotoryczną. Rysuje po śladzie. Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych. Reguluje oddech

„Marzec czarodziej”

Chodzi marzec – czarodziej, po chmurach, po lodzie. Aż tu nagle hokus – pokus: i już pączki na patyku i już trawka na śnieżniku. Och , ten marzec – czarodziej! Chodzi marzec – czarodziej, Po chmurach, po lodzie. Aż tu nagle hokus – pokus: słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie -kotki Och, ten marzec -czarodziej

„Marzec”

Raz śnieg pada, a raz deszczyk. Na jeziorze lód już trzeszczy. Śnieg topnieje już w kałuży, bałwan w słońcu oczy mruży. Koniec zimy? Przerwa. Dzwonek… To nie dzwonek, to skowronek!

Marzec

2021

Marzec czas wyczekiwania na wiosnę, niech będzie również czasem dobrego przeżycia Wielkiego Postu i radosnego oczekiwania na święta Wielkiej Nocy.

Tematyka zajęć

Bawimy się kolorami Poznajemy instrumenty Szukamy wiosny Wiosenne porządki

Zadania wychowawczo – dydaktyczne i umiejętności dziecka:

Umiejętności dziecka 4 letniego

Słucha tekstów literackich i zadaje pytania dotyczące ich treści. Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki. Łączy w pary rymujące się wyrazy. Opowiada historyjki obrazkowe, zachowując poprawną kolejność zdarzeń. Stara się dbać o prawidłową wymowę głosek i wyrazów. Przelicza, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności. Porównuje liczebność zbiorów. Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne. Porównuje wielkość przedmiotów. Mierzy długość za pomocą kroków. Nazywa aktualną porę roku i opowiada o jej cechach charakterystycznych. Chętnie obserwuje przyrodę. Zna cykliczne następstwo pór roku. Wie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Zakłada proste hodowle. Wie, jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie. Rozpoznaje symbole zjawisk atmosferycznych. Rozpoznaje i nazywa niektóre sprzęty gospodarstwa domowego. Wie, że podczas korzystania z urządzeń elektrycznych, trzeba zachować zasady bezpieczeństwa. Poznaje właściwości baniek mydlanych. Rozpoznaje i nazywa kolory tęczy. Miesza kolory, uzyskując nowe barwy. Ogląda reprodukcje obrazów i wypowiada się na ich temat. Maluje farbami, lepi z plasteliny, wykleja. Wygrywa rytm na instrumentach niekonwencjonalnych. Nazywa niektóre instrumenty muzyczne. Rozpoznaje ich brzmienie. Reaguje ruchem na zmiany w muzyce. Wskazuje kierunek dochodzenia dźwięku. Śpiewa proste piosenki. Dostosowuje ubranie do pogody. Utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy. Wie, jak należy się zachować podczas uroczystości. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych. Prawidłowo trzyma kredkę.

Umiejętności dziecka 5 letniego

Współpracuje w zespole. Odczuwa przynależność do grupy. Opowiada o tym, co przedstawiono na ilustracji. Odgrywa role przy użyciu kukiełki. Rozwija logiczne myślenie. Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat. Dokonuje analizy i syntezy wyrazów (wyróżnia głoski i sylaby w prostych wyrazach). Rozpoznaje wielkie litery S, Z, Ł. Rozumie zjawisko następstwa pór roku. Chętnie obserwuje przyrodę. Zna niektóre zwierzęta egzotyczne. Posługuje się nazwami dni tygodnia i pór roku. Wymienia oznaki wiosny w przyrodzie. Zna kolejne etapy rozwoju rośliny (fasoli). Zakłada proste hodowle roślin. Rozpoznaje odgłosy przyrody. Rozumie znaczenie wody w przyrodzie. Wyraża swoje emocje w pracach plastycznych, technicznych i konstrukcyjnych rysuje, maluje, koloruje, buduje z klocków. Klasyfikuje przedmioty. Porównuje wielkość przedmiotów. Orientuje się w przestrzeni i na kartce papieru. Przelicza i dodaje elementy. Konstruuje grę matematyczną. Ustala reguły gry. Porównuje liczebność zbiorów. Zna kształt cyfry 7. Rozpoznaje układy rytmiczne. Ubiera się stosownie do pogody. Rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu. Interpretuje muzykę podczas tańca i zabaw ruchowych. Rozpoznaje i nazywa niektóre instrumenty muzyczne. Śpiewa poznane piosenki. Jest sprawne manualnie. Rozwija sprawność grafomotoryczną. Rysuje po śladzie. Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych. Reguluje oddech

„Marzec”

Raz śnieg pada, a raz deszczyk. Na jeziorze lód już trzeszczy. Śnieg topnieje już w kałuży, bałwan w słońcu oczy mruży. Koniec zimy? Przerwa. Dzwonek… To nie dzwonek, to skowronek!

„Marzec czarodziej”

Chodzi marzec – czarodziej, po chmurach, po lodzie. Aż tu nagle hokus – pokus: i już pączki na patyku i już trawka na śnieżniku. Och , ten marzec – czarodziej! Chodzi marzec – czarodziej, Po chmurach, po lodzie. Aż tu nagle hokus – pokus: słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie -kotki Och, ten marzec -czarodziej